Pages

About Me

My photo
Miri, Borneo Island, Malaysia
Blog ini secara rasminya lahir pada 25 Ogos 2011.

Sunday 4 December 2011

Kenapa Berteduh Di Bawah Pokok Lebih Sejuk ?

Dalam kesejukan akibat hujan lebat ditambah lagi dengan kebasahan semasa balik dari Saberkas malam tadi, aku tiba-tiba ingin menyingkap kembali, kenapa kita sejuk ? Ingin mencari maklumat saintifik mengapa ia terjadi. Dalam sibuk meng Google itu aku menemui satu artikel dari seorang guru warga Indonesia. Bukan perihal sejuk akibat hujan yang menarik perhatian aku tetapi Kenapa Berteduh Di Bawah Pokok Lebih Sejuk? Kalau tidak percaya, cuba anda berteduh di bawah pokok sewaktu panas terik .


                      6CO+ 12H2O  ——–>  C6H12O6 + 6O2 + 6H2O


Jawapannya ialah proses FOTOSINTESIS. Memandangkan tumbuhan merupakan makhluk autorof maka tumbuhan akan mengolah makanannya sendiri. Untuk mendapatkan makanannya, tumbuhan melakukan proses fotosintesis. Proses fotosintesis menukarkan air dan karbon dioksida menjadi gula melalui tenaga matahari. Tumbuhan berklorofil hanya melakukan proses fotosintesis pada siang hari sahaja. Dalam proses itulah terjadinya OKSIGEN, dan oksigen inilah yang menjadikan atau menyebabkan kita merasa sejuk ketika berada di bawah pokok.

*** Lama sangat dah tinggalkan alam sekolah. Istilah-istilah sains pun banyak yang dah lupa. Nasib ada Encik Google. Bolehlah mengodek-godek apa yang patut.





4 comments:

amirnawawi said...

Oh, bukanke sebab pokok menghalang kepanasan matahari dari tekenan terus kepada kita. Pokok kan xleh alirkan cahaya. Mungkin kt atas ni salah satu faktor pemyubangnya jugak kot

Unknown said...

thanks untuk info nie ! ;))

Pesona Algebra said...

i seee , huhu :)

[tErOmPaH bIrU] said...

nyelempat..
Selamat Ulangtahun Eddy :D
Moga dalam rahmat dan kasih sayang Allah sentiasa.. enjoy your day bro :))
be safe slalu ")